Wysoka jakość nawierzchni drogowej to jeden z czynników wpływających na komfort oraz bezpieczeństwo prowadzenia samochodu lub innego pojazdu. Choć dostępna technologia pozwala tworzyć nawierzchnie trwalsze, niż jeszcze kilkanaście lat temu, to wciąż narażone są one na różnego rodzaju odkształcenia. Jednym z głównym problemów są koleiny. Dowiedz się w jaki sposób one powstają i w jaki sposób można się ich pozbyć.
Spis Treści
Czym są i jak powstają koleiny?
Koleiny są następstwem długotrwałego, znacznego obciążenia drogi. Szczególnie narażone są na nie odcinki dróg, na których:
- dochodzi do długotrwałych naprężeń nawierzchni, a więc np. przed skrzyżowaniami, gdzie następuje zatrzymanie pojazdów, na poboczach i postojach samochodów ciężarowych
- występuje ruch ciężkich pojazdów, a więc przede wszystkim TIR-ów, pojazdów dostawczych oraz zespołów pojazdów
- dochodzi do przegrzania nawierzchni podczas upału i bezpośredniego działania słońca
Jeden lub więcej z tych czynników powodują, że mieszanina asfaltowa jest stopniowo wypychana z toru jazdy kół. Takie uszkodzenie nawierzchni może stwarzać poważne zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Przede wszystkim utrudnia ono swobodne manewrowanie na drodze – tor pojazdu może gwałtownie i niekontrolowanie zmienić się po wjechaniu w kolejny, prowadząc do kolizji. Dodatkowo koleiny w czasie opadów wypełniają się wodą, co wpływa na pogorszenie przyczepności do drogi. Kolejny można usunąć używając frezarek gąsienicowych lub kołowych.
Jak usuwane są koleiny?
Usuwanie kolein z nawierzchni drogowych to jeden z głównych powodów przeprowadzania prac remontowych dróg. Używa się w tym celu wspomnianych frezarek do asfaltu – szeroki ich wybór znajdziemy m.in. w ofercie firmy Bellator na stronie bellator-mb.pl. Frezarka, jak wskazuje jej nazwa, wyposażona jest w frezy zamontowane na ruchomym bębnie, czyli obrotowym narzędziu roboczym o wielu ostrzach. Frezy osadzone są na specjalnym bębnie i obracając się stopniowo zrywają nawierzchnie drogi o grubości od kilku do nawet kilkunastu centymetrów. Na tym zapotrzebowanie na maszyny drogowe do napraw się nie kończy. Wyrównana przez frezarkę droga jest gotowa do ułożenia nowej nawierzchni przy pomocy rozściełacza asfaltu. Świeża masa bitumiczna zostaje w końcowym etapie prac wyrównana i zagęszczona z użyciem odpowiednio dobranego walca drogowego.